شیرآلات صنعتی چیست و آشنایی با انواع ولو پردیس فولاد | kasrasaran

مهمترین کاربرد این نوع شیرها به عنوان یکی از انواع ولوهای کنترلی در صنایع شیمیایی، پمپ ها و تجهیزات نیروگاهی است. اکثر ولوهای توپی از نوع عملکرد سریع هستند و با چرخش 90 درجه‌ای دستگیره عمل می‌کنند. شیرهای متصل به لوله‌های گاز درون ساختمان‌ها معمولا از نوع شیرهای توپی هستند. تصویر متحرک زیر، مکانیزم عملکرد این شیرها را به خوبی نمایش می‌دهد. شیر اطمینان یا «شیر ایمنی» (Safety Valve)، یک وسیله محافظتی است که به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات تحت فشار و سیستم لوله‌کشی در هنگام افزایش بیش از حد فشار یا ایجاد خلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • این شیرها به انواع مختلف دیسک ها مجهز هستند که از مهترین آنها پلاک دیسک، دیسک مرکب و دیسک های تطبیقی است.
  • ‌در بعضی از کاربردها، ذرات می توانند در آب بندی و مهر و موم های دیسک یا توپی در شیرهایی مانند پروانه ای یا توپی گیر کنند.
  • محدوده دمایی و نشتی مجاز بر دقیقه در استاندارد API598 مشخص می باشد.
  • شیرهای کشویی جریان سیال را با قرار دادن دریچه فلزی در مسیر جریان کنترل می کند.

گیت ولو یا شیر دروازه ای با هدف ایزوله کردن جریان سیال در وضعیت رست سیستم طراحی شده است. اگر بین پینچ ولو و گیت ولو شک دارید و نمی دانید چرا اینها را امتحان نکنید کدام بهتر است؟ می توانید با مطالعه این مقاله انتخاب بهتر مناسب تری داشته باشید. بسته به نوع الاستومری که استفاده می شود، عملکرد پینچ ولو در دما و فشارهای کاری تعیین میشود. این مدل ولوها مناسب برای مواد آبکی مانند آهک، مایعاتی با ذرات معلق بالا و سیستم هایی که مواد پنوماتیک را حمل می کنند، هستند. حداکثر فشار کاری پینچ ولو دستی و کنترلی بستگی به نوع و اندازه اسمی دارد و بین 3 تا 40 بار است. بخش مهمی است که به صورت فورج می باشد و با وصل شدن دنده ای به دیسک در باز و بسته شدن شیر مورد استفاده قرار می گیرد و برای جلوگیری از نشتی به صورت دقیق ماشینکاری می شوند.

تصویر متحرک زیر، ساختار و نحوه عملکرد یکی از انواع رایج ولو سماوری را نشان می‌دهد. «چک ولو» (Check Valve)، یکی از انواع valve است که به منظور جلوگیری از بازگشت جریان در سیستم‌های پایپینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شیر با عنوان «شیر بدون بازگشت» (Non-Return Valve) یا به اختصار «NRV» نیز شناخته می‌شود. فشار ناشی از عبور سیال در یک جهت مشخص، المان مسدود کننده جریان را به سمت بالا حرکت می‌دهد و مسیر را باز می‌کند. به دلیل یک طرف بودن جهت باز شدن المان مسدود کننده، حرکت سیال در جهت مخالف، باعث بسته شدن مسیر می‌شود. برای درک بهتر عملکرد ولو ایزوله، سینک ظرفشویی در تاسیسات بهداشتی ساختمان را در نظر بگیرید.

شیرهای کواکسیال (هم محور)، شیرهای زاویه ای و شیرهای برقی (سلونوئیدی) از انواع ولو خطی با عملگر محوری به شمار می‌روند. سرعت عملگر در این نوع ولو بیشتر از ولوهای دارای عملگر دورانی است. ولوهای دارای عملگر محوری فقط برای توقف یا راه‌اندازی جریان سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند و در تنظیم جریان کاربردی ندارند. تغییر وضعیت عملگر یا اکچویتور شیر به صورت دستی، با منبع انرژی یا خودکار، باعث حرکت ساقه و المان مسدود کننده (دیسک، میله یا ماده انعطاف‌پذیر) می‌شود.

شیر صنعتی یا ولو چیست؟

شیر توپی یا بال ولو، پر مصرف ترین شیر در مصارف صنعتی و کشاورزی می باشد. شیر توپی با چرخش 90 درجه ای بال یا همان توپی، جریان سیال را قطع و وصل می کند. پینچ ولو، به عنوان یکی از راه‌حل‌های مورد استفاده در صنعت هواپیمایی، به منظور کنترل جریان سیالات به کار می‌رود. این تکنولوژی با ایجاد انحراف سیال فشار برای توزیع یکنواخت و بهینه جریان سیال در اجزای مختلف سامانه به‌کار می‌رود.

پرفروش‌ترین‌های ابزار دقیق

شیرآلات صنعتی چیست و آشنایی با انواع ولو پردیس فولاد | kasrasaran