قالب فلزی بتن چیست و چه وظایفی دارد؟

مهندسین سازه پیشنهاد می کنند که زمان برداشتن قالب بتن باید تا حد امکان طولانی تر باشد، زیرا این کار به بتن اجازه می دهد که فرایند هیدراتاسیون تکمیل شود و به درجه استحکام بالایی برسد که بار وارد شده را تحمل کند. در ساخت این نوع قالب فلزی از فولاد کربن ضخیم استفاده می شود و مخصوص سلیقه های منحصربفرد و خاص است. در ساخت قالب های فلزی بتن برای سنگ فرش از فولاد کربن استفاده می شود. بعد از انجام عملیات قالب بندی، بتن ریزی شروع می شود. چون قالبا دارای هیچ گونه اعوجاج نبوده و کاملاً صلب می باشند در زمان تشکیل دیوارهای یکپارچه نیز حالت اولیه خود را به خوبی حفظ کرد و به پشت بند های کمتری نیاز می باشد. جعفری همچنین با تأکید بر پیشبرد پروژههای نهضت ملی در حوزه مسکن و آماده سازی به صورت همزمان در شهرها بیان کرد: شهرها در این مسیر از ظرفیت پیمانکاران و انبوه سازان بهره برده و صدور پروانه برای ساخت شهرکها را نیز با توجه به ضوابط و قوانین موجود در دستور کار قرار دهند.

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن درباره استفاده از ظرفیتهای قانونی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش ملی مسکن، دستگاههای دولتی مکلف به در اختیار قرار دادن زمینهای مازاد خود برای طرح نهضت ملی مسکن شدهاند که البته با مقاومت دستگاهها در این موضوع مواجه شدهایم. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: طی سه مرحله به متقاضیان نهضت ملی مسکن پیامک واریز آورده ارسال میکنیم و اگر پس از مرحلهی سوم وجهی پرداخت نکنند افرادی از لیست ذخیره را جایگزین آنها میکنیم، البته بنا به دستور وزیر فعلا پروژهها با استفاده از وام بانکی پیش میرود تا اعتماد متقاضیان جلب شود. البته در حال حاضر نیز در بعضی مناطق استفاده از این نوع تخته چند لایی کاربرد دارد. مشکلی نیز درخصوص تامین زمین شهرهای این مرحله از ثبت نام وجود ندارد.

قالب بتن دست دوم

قالب بتنی فلزی در قالب بندی فونداسیون، قالب دیوار، قالب ستون گرد، قالب بتن ستون، قالب تیر دال، قالب خاص و انواع ملزومات قالب بندی استفاده و تولید میشود یک قالب فلزی مدولار از یک ورق رویه فولادی و چهار تسمه پانچ شده در لبه و تسمه های سختکننده (تقویتی) ساخته شدهاست به طوری که همه قطعات تشکلیل دهنده آنها از جنس فولاد ساختمانی است. استفاده از این قالب موجب سرعت انجام بیشتر مراحل قالب بندی و اجرا در انواع دیوار، دال، تیر و ستونهای بتنی می شود. به همين خاطر بايد مجري سازههاي بتني كاملاً در جريان امور مربوط به قالب بندي، از تجهیزات قالب بتن تا مشخصات و جزئیات ابعاد و روشهاي اجرا قرار داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: این شرکت بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش مربوط به مکانیک خاک را انجام میدهد. به گفته محبتخواه، برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهر تهران صرفا شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و شهرهای پاکدشت، رباط کریم در نظر گرفته شده که در چهار شهر مذکور ظرفیت تکمیل شده و در این مرحله فقط امکان ثبت نام در ایوانکی وجود دارد.

خرید قالب مدولار

تغییرات انجام شده باید در پلان طبقات دیگر و همچنین پلان آکس بندی اعمال شده و پیش از ترسیم پلانهای بعدی، این تغییرات برای هماهنگی به اطلاع مهندس معمار رسانده شود. قالب بتن چوبی یا تخته قالب بندی که قیمت های مناسب تری نسبت به جنس های فلزی دارند . در پروژههایی که حجم کار بالا و همچنین تنوع قالب بندی کم باشد، قالب بندی فلزی یا فولادی از جنبه هزینه به صرفه خواهد بود. قالب های مدولار شرکت صباغی دارای استحکام و دوام بالایی هستند، به طوری که یک قالب مدولار می تواند بیش ار یکصد و پنجاه بار مورد استفاده قرار گیرد. فلز منیزیوم به طور غیرمستقیم و به شکل اکسید منیزیم در ساخت قالب بتن به کار میرود. وی درخصوص آخرین وضعیت پروژههای نهضت ملی مسکن در استان تهران گفت: پروژهها خوب پیش میرود.

قالب بتن تونل فرم

برای انجام بتن ریزی مطلوب باید از مرحله انتخاب و ترکیب مصالح اختلاط بتن تا مرحله عمل آوری و نگهداری از بتن را مطابق اصول استاندارد رعایت نمود . ایجاد سطح بتن اکسپوز ، اجرا در ارتفاع های مختلف ، اجرای سریع و رعایت اصول HSE از الزامات اجرای سیستم های قالب بنـدی سـتون می باشد . وی درباره افتتاح حساب متقاضیان پالایش و تایید شده که به بانک معرفی شدند نیز توضیح داد: مدیران کل راه و شهرسازی دقت کنند که حداکثر زمان لازم برای افتتاح حساب متقاضیان معرفی شده به بانکها دو هفته است که باید این زمان رعایت شود تا اجرای طرح نهضت ملی مسکن سرعت لازم را پیدا کند. تا روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ کل واحدهای پروژهی مذکور یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۱۳ واحد است.

نخست آنکه با تفاهمنامههایی که امضا کردیم دستگاهها و نهادهای حمایتی به کمک وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث مسکن اقشار کمدرآمدی آمدند. وزیر راه و شهرسازی از آغاز مجدد ثبتنام طرح نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه خبر داد و گفت: هیچ محدودیتی برای بهرهمندی از توان انبوهسازان خوشنام نداریم. جعفری بر اهمیت مدیریت تهاتر در شهرهای جدید تأکید کرد و افزود: مهمترین اقدامات در بخش پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن اعم از پالایش متقاضیان، تعریف پروژه و زمین، انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی است که باید در تمامی شهرها با توجه به برنامه زمانبندی پیش رفته و در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به اینکه یک پیمانکار و مجری پروژه باید در جریان تمامی اطلاعات و جزییات مربوط به نحوه بتن ریزی، کارکرد بتن و همچنین تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات اصلی قطعات مانند: اندازه، ابعاد، وزن و همچنین نحوه اجرای انواع روشهای قالب بندی؛ باشد؛ بنابراین مشاهده تصویر زیر می تواند در زمینه بسیار مثمر ثمر باشد. اگر روغن با بتن به راحتی مخلوط شود آن گاه طول عمر بتن و همچنین مقاومت فشاری آن را کاهش می دهد و خصوصیت این روغن به صورتی است که با بتن مورد نظر مخلوط و ترکیب نشود.- استفاده از روغن قالب بتن می تواند در هزینه های قالب بندی بتن و زمان انجام کار صرفه جویی نماید.

خرید قالب دست دوم

خلیل محبتخواه اظهار کرد: سهمیه استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن، سالیانه ۱۵۵ هزار واحد است که هیچ مشکلی در بخش زمین نداریم. وی با بیان اینکه با برنامهریزی در صددیم تا پایان شهریورماه اجرای فونداسیون واحدهای طرح نهضت ملی مسکن از دو میلیون واحد عبور کند، گفت: طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن بانک ها باید ۲۰ درصد سهم تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص بدهند که در این خصوص ضرورت دارد تا بانکها نهایت همکاری را داشته باشند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اضافه کرد: در استان تهران به هر تعداد که متقاضی داشته باشیم واحدهای نهضت ملی مسکن احداث میکنیم.

خلیل محبتخواه گفت: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبتنام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد. خلیل محبتخواه اظهار کرد: از روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران، شرایط ثبتنام یا ویرایش اطلاعات در شهر جدید ایوانکی فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد. خانم پروانه اصلانی گفت: برای نهضت ملی مسکن دوره جدیدی از ثبت نام را از ۱۵ تیر آغاز کرده ا یم، تاکنون در ۱۷ استان با توجه به اراضی ظرفیت ثبت نام ایجاد شده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهر جدید ایوانکی امکان ثبت نام مجدد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فراهم شده و تا ۳۱ تیرماه ادامه دارد گفت: در تمامی شهرهای استان، تامین زمین صورت گرفته، پیمانکار انتخاب شده و به محض کلنگزنی، متقاضیان به پروژهها معرفی میشوند.

همچنین در بند ۵ ماده قانون جهش تولید مسکن نیز تاکید شده که برای تامین زمین از اراضی دولتی برای اجرای پروژههای قانون جهش تولید مسکن وزارت راه و شهرسازی در اجرای ماده ۱۰ قانون مذکور اقدام لازم را بهعمل آورند. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است، اظهار کرد: استانها باید توجه داشته باشند متقاضیانی که با مکاتبه نسبت به تعیین تکلیف مدارک خود اقدامی نکنند با هماهنگی شورای استان از ادامه طرح کنار گذاشته شوند تا متقاضیان بیشتری امکان حضور در اجرای طرح را پیدا کنند. قالب گرد امکان استیفنر محکم در پشت قالب و استفاده از ورق با ضخامت 3 میلیمتر امکان بتن ریزی در سایزهای مختلف را به پیمانکار می دهد . اگر قصد خرید قالب پلاستیکی بتن را دارید، حتما این قسمت را بخوانید. کافی نبودن مهاربندی پايهها و يا مهاربندی افقی سکوها, عدم تنظيم تعادل افقی بتنريزی که منجر به پر شدن يک قسمت از قالب بتن , داربست مثلثی و خالی ماندن قسمت ديگر میشود، کف نامناسب در زير قالب شالوده و يا زير پايهها، عدم حضور کارگران ماهر، خوب نبستن قطعات قالب بتون به يکديگر، در نظر نگرفتن بارهای زنده و مرده وارده به قالب فلزی بتن و لغزش لايه خاک مجاور قالب و غيره میتوانند باعث خرابی قالب بتن گردند.

کیانپور درباره ورود آزمایشگاه مکانیک خاک به بررسی خاک پروژههای ریلی و فرودگاهی اظهار کرد: آزمایشگاه مکانیک خاک با توجه به قدمت حدوداً ۷ دههای آن، در اکثر پروژههای زیرساختی حضور داشته است خصوصاً پروژههای مربوط به وزارت راه و شهرسازی؛ ما در حال حاضر در پروژههای مرتبط با وزارت نیرو نیز حضور داریم که ۵ طرح آبی و سد سازی از جمله آنهاست؛ همچنین در ۱۹ فاز پارس از ۲۳ فاز آن حضور داشته ایم. نشست شرکت عمران شهرهای جدید قرارگاه نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید با حضور «علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و مدیران عامل شرکتهای تابعه از طریق ویدئو کنفرانس با هدف بررسی آخرین وضعیت پروژههای نهضت ملی مسکن در مرحله اول، اقدامات شهرها برای مقدمات آغاز مرحله دوم، امور مربوط به پالایش متقاضیان و تأمین زمین و شهرکها برگزار شد.

علیرضا جعفری اظهار کرد: تعداد ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در حال اجراست و امیدواریم تا اوایل مردادماه این تعداد را به ۲۰۰ هزار برسانیم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای بهرهمندی از توان پیمانکاران و انبوهسازان خوشنام در اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد اعلام کرد: در بیشتر استانها پالایشها در مرحله نهایی شدن است که باید اینکار سرعت بیشتری یابد. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ ثبت نام مجدد آغاز میشود. ثبت نام مرحلهی هفتم از روز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ در ۱۷ استان و ۱۶۳ شهر آغاز شده است.

تولید قالب فلزی بتن

وی افزود: بعد از ۱۵ تیرماه سامانه طرحهای حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به مدت ۱۵ روز باز میشود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده امکان ثبتنام از افراد جدید نیز فراهم باشد. در سیستم سنتی برای هر مقطع ستون نیاز به تهیه قالب جداگانه دارد ولی در قالب ستون هوپاد با تغییر سایز قالب در طبقات مختلف و فقط با باز کردن اتصاالت این امکان فراهم است . بنابراین مهندس سازه باید بتواند مناسب ترین قالب را با توجه به ویژگی های سازه خود انتخاب و مورد استفاده قرار دهد. در ویدئو زیر مهندس امیری به صورت کامل در مورد این موضع صحبت می کند حتما یک بار این ویدئو را مشاهده کنید.

بنابرین وزن هر متر مربع قالب بتن جوشی لبه 5 سانت، 40 کیلو گرم – لبه 6 سانتی 43 کیلو گرم و قالب بتن لبه خم، حدود 37 کیلو گرم در هر متر مربع وزن دارد . حدود ۵.۴ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده اند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شدهاند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره آن دسته از متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان تهران که تکلیفشان مشخص نشده است، گفت: به تمام کسانی که واجد شرایط شناخته شدهاند پیامک دادهایم تا نسبت به واریز وجه اولیه اقدام کنند.

از ۱۶۳ شهری که در مرحله هفتم ثبت نام قرار دارد ۱۰ مورد آن شهرهای جدید هستند. امروزه بتون در حوزه ساخت و سازهای شهری از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از بهترین مصالح برای مقاوم سازی ساختمان در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی است. در آخر هم باید این نکته را اضافه کنیم که امروزه طراحی بتنی فقط بر روی دیوارها انجام نمیشود و پلهها و کفپوشهای بتنی زیبایی نیز تاکنون تولید شدهاند که هم بسیار مقاوم و مستحکم هستند و هم فضا را مدرن و امروزی میکنند.