رنگدانه با ارزش به شمار میرود

علاوه بر سه زمينه مصرف اصلي ، يعني چاپ ، نقاشي و پلاستيک ها (رشته سازي رنگين را در گروه رنگ آميزي پلاستيک ها قرار مي دهيم) ، رنگدانه هاي آلي براي هدف هاي متعدد ديگر نيز به کار مي روند : مانند رنگرزي در ضمن ريسندگي الياف سنتزي و بازسازي شده ، چاپ نقش ها و تصوير ها بر روي پارچه با استفاده از رنگدانه ها ،رنگ آميزي کاغذ و پوشش هاي کاغذي ، رنگ آميزي چرم ، صابون ، مواد آرايشي (روژ لب و لاک ناخن) ، تهيه مداد هاي رنگي و مرکب هاي هندي ، رنگ هاي مورد نياز هنرمندان ، رنگ هاي مورد نياز براي تهيه انواع پوستر ، انواع واکس کفش و رنگ مورد نياز براي رنگ اميزي چوب و ديوار ، و غيره.

در این بخش، برخی از کدهای رایج رنگدانه کربن بلک رایج در صنایع: رنگ، پلاستیک و مرکب ایران آورده شده پیگمنت یا رنگدانه – https://takfam.com/fa/%d9%be%db%8c%da%af%d9%85%d9%86%d8%aa/ – است. برای کسب اطلاعات دقیقتر در مورد هر یک از این پیگمنتهای دوده میتوانید به جدول لیست فروش پیگمنت کربن بلک که در ابتدای صفحه آورده شده است، مراجعه نمایید. یک رنگدانه از رنگ به این صورت نامیده می شود رنگدانه دریاچه (به عنوان مثال، دریاچه آلومینیومی، دریاچه indigo). رنگهای سرخ اکسید آهن Fe2.3 هماتیت نامیده میشود. آنتوسیانین ها از دسته رنگدانه های طبیعی خوراکی هستند که از یک قسمت غیرقندی یا آگلیکون (که آنتوسانیدین نامیده می شود) تشکیل شده اند که با مونوساکاریدها ( گلوکز، گالاکتوز، آرابینوز و رامنوز)، دیساکاریدها و یا تریساکاریدها ترکیب شده اند. این دسته از خمیرهای پیگمنت آلومینیوم با اضافه کردن استئاریک اسید به محصول تولید میشوند و ایجاد اثر متالیک روشن میکنند. این دسته از پیگمنتها در اثر فرآیند شیمیایی و حاصل از مواد دیگری ساخته میشوند و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به پیگمنتهای طبیعی هستند اما خواص و کاربردشان بسیار متفاوت است.

رنگدانه مصنوعی

ابعاد این نوع لک ها 2-1 میلی ­متر است و به­ صورت پراکنده در صورت (روی گونه ها، بینی و پیشانی) و همچنین پشت دست ­ها، بازو ها و بالا ­تنه ظاهر می ­شوند. مدت زمان لیزر درمانی بسیار کوتاه است و در سریعترین زمان ممکن انجام میشود. الکل اتوکسیله 7 مول:چربى زداى بسیار قوى است بنابراین در فرمولاسیون شوینده هاى صنعتى میزان مصرف سورفکتانت ها را کاهش مى دهد. کاربرد رنگدانه های معدنی: رنگدانه های معدنی طبیعی و سنتزی به صورت پودرهای بسیار ریز که بخش عظیمی از پوششهای تزئینی و محافظتی را به خود اختصاص داده اند، تولید و به بازار عرضه شده اند. پیگمنتها مواد ذره ای نامحلول هستند و نه به عنوان محلول بلکه به عنوان ذرات جامد ریز آسیاب شده با یک مایع استفاده میشوند. ذرات صفحه ای تمایل دارند شبیه کاشی های سقف با یکدیگر همپوشانی کنند.

هنگامی که قصد تیره کردن موی دکلره را دارید این روش کاربرد دارد. کاربرد این گونه رنگ، از پارچه های پولیستر و ویسکوز تا پرده های نقاشی شده اتاق و حوله ها و انواع البسه، به سرعت رواج یافته است. تحت تاثیر خصوصیات پودر نظیر اندازه ذره، مورفولوژی، خلوص و ترکیب شیمیایی است. رنگدانه ترکیبی از ترکیب رنگ دانه درمال و اپیدرمال به وجود میآید و در سطوح نزدیک به پوست و عمیق ایجاد می شود، یکی از انواع رنگ دانه های ترکیبی ملاسما میباشد. رنگهای آبی، زرد و قرمز رنگهای اصلی هستند که نمیتوانیم آنها را درست کنیم اما سایر رنگها از ترکیب آنها به دست میآیند؛ بهعنوانمثال اگر رنگهای قرمز، زرد و آبی را بهطور مساوی ترکیب کنیم رنگ سیاه درست میشود و درصورتیکه تمام رنگهای ترکیبی و اصلی در یک رنگ باشند آن رنگ سفید میشود. پیگمنتهای آلی به سه گروه اصلی پیگمنتهای آزو (Azo Pigments)، پلی سیکلیک (Polycyclic Pigments) و آنتراکینونی (Anthraquinone Pigments) تقسیم میشوند که هر یک از این گروهها دارای طیف رنگی و همچنین خواص متفاوتی هستند.

لازم به ذکر است که این گونه از خمیر رنگها فقط در رنگهای اصلی تولید میشوند برای آن که بتوانید رنگ خاصی را به دست آورید باید از ترکیب رنگهای اصلی به رنگ مد نظر خود برسید. قابل استفاده در بخش رنگرزی و تولید زنگ آهن است. به گونهی طبیعی مواد رنگی نامحلول، در این گروه جای میگیرند، رنگهای خاکی در پهنههای گوناگون گیتی یافت میشوند پارهای رنگهای خاکی که پایه آنها اکسید آهن میباشد در زیر بازگو شدهاند. لاک ها، رنگ های روغنی، ورنی، رنگ های سلولزی، رنگ های پلاستیکی، مرکب های چاپ، رنگرزی کاغذ، رنگ زدن سطوح آلات و ادوات، بناها، ساختمان های فلزی، وسایل نقلیه، پل های آهنی، کشتی ها، راه آهن و ماشین های کارخانجات.

سمیت: پیگمنت معدنی به دلیل وجود نمکهای سرب در ترکیبات آنها بیشتر به محیط آسیب میرسانند. دیسپرس کننده هیچگونه اثری روی شفافیت شید رنگ ندارد بلکه باعث براق شدن شید نیز میشود و در محیط های اسیدی و قلیایی خواص خود را محفوظ می دارد و با هر گونه آبی سازگار است. همچنین اعمال لایهای دیگر از رنگ بر روی آنها بسیار دشوار است. رنگ پوست بر اساس میزان رنگدانه آن تعیین میشود که معمولا چهار تا پنج گروه رنگ پوست را در نژادهای مختلف میبینیم، از پوست بسیار روشن نژاد اروپایی گرفته تا پوست تیره سیاهپوستان.اما اگر بخواهیم پوست ایرانیها را در یکی از این گروهها قرار دهیم، گروه 2 و 3 به ترتیب سبزهروشن و سبزهتیره در این ردهبندی قرار داده میشود. این آرایشگرتان است که در مورد میزان رنگ اصلی، آب و حتی رنگ اولیه تصمیم می گیرد. اما رنگ خمیری چیست، چه کاربردی دارد و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

این پروسه شامل مراحل زیر است: خیس شدن، جایگزینی هوا و آب با رزین، دانه بندی و اسیاب شکسته شدن مکانیکی و جدا شدن ذرات و رسیدن به اندازه ی اولیه، دیسپرسیون توزیع این ذرات در مایع، پایداری حفظ جدا ماندن ذرات برای مدت طولانی. پیگمنت های آلی در مقایسه با پیگمنت های معدنی اندازه ذرات کوچکتری دارند. دنیادیده با بیان اینکه برخلاف پیگمنت های آلی، پیگمنت های معدنی ثبات نوری و حرارتی بالایی دارند، گفت: این پیگمنتهای آلی با سهولت بیشتری در سامانه های پلیمری پخش می شوند، اما تنوع و قدرت رنگی پایینی دارند.

اما از اینها در خمیرهای رنگ سفید استفاده نمیشود چون ضریب انکسار آنها پایین است (نزدیک ۵/۱) این مقدار نزدیک به ضریب انکسار روغنها و بایندرهاست که در تهیه خمیر از آنها استفاده میشود مانند گچ، میکا، کاولن، تالک، آزبست، سولفات باریم و اکسیدآلومینیوم در این گروه هستند. این مجموعه فناور سالیانه بیش از یکصد نوع رنگ اسیدی دیسپرس، مستقیم، ریاکتیو، خمیر پیگمنت، دیسپرس مستقیم و مواد تعاونی نساجی را برای مشتریان داخلی و برخی کشورهای همسایه تامین میکند. لیمونیت کشورهای مختلف رنگهای مختلف دارند و هر یک از آنها فرآوردههای خود را با نام تجاری ویژهای به بازار گسیل میدارند. ولی شدت هر لکه به رنگ پوست بستگی دارد، هر چه پوست روشنتر باشد این لکهها کمرنگتر و زودگذرتر و هرچه پوست تیرهتر باشد پررنگتر و طولانیتر روی پوست میمانند. ولی اگر در فصلهای گرم میخواهید لیزر را انجام بدهید، باید هنگامی که از منزل خارج میشوید، از کلاه و کرم ضدآفتاب استفاده کنید، همچنین تا حد ممکن صورت خود را بپوشانید تا نور خورشید به آن نفوذ نکند.

پیگمنت ها مواد جامدی هستند که در حالت معق و برای رویه زدن در رنگرزی های انبوه و دیسپرسیون در هوا پوشش زیبایی به جسم رنگ شونده میدهند. رنگهایی که با پیگمنت دوده با قدرت رنگ دهی بالا یا متوسط تهیه میشوند، دارای ویژگی حفظ براقیت عالی هستند و نسبت به سایر پیگمنت ها ، ترد شدن فیلم رنگ را کاهش میدهند. همچنین بهطورکلی سیانیدینها در حد گسترده تر و فراوانتری نسبت به سایر انواع آنتوسیانیدین ها در طبیعت وجود دارد. بعد از آن با توجه به خواص برتر رنگهای مصنوعی به علت مقدار رنگ، ثبات مناسب و قیمت پایین تولید رنگهای مصنوعی نسبت به رنگهای طبیعی، استفاده از آنها در محدوده وسیعی توسعه یافت. پهنههای گوناگون پیگمنت شدت رنگ متفاوتی نشان میدهد چنین موادی هم برای پیگمنت مناسب نمیباشند. از واژه ماندگاری (ثبات) پیگمنت فهمیده میشود که ظرفیت آن در برابر تغییر رنگ و سایر ویژگیهای آن در برابر سازههای گوناگون محیطی چقدر است، نور خورشید در حضور آب، رنگ بیشتر مواد را تغییر میدهد اما پیگمنت خوب نباید در این شرایط تغییر رنگ دهد.

این روش درمانی در بهبود رنگ پوست بسیار موثر است. در بعضی از محصولات میبینیم که گوناگونی غیر پوششی (ترانسپرنت ) تا پوششی (Opaque) بسیار زیاد است تا فرمول نویس بتواند هر یک از انواع ذرات رنگ، پوششی یا غیر پوششی و استقامت نوری و جوی را به راحتی انتخاب نماید. دانه بندی پائین ذرات رنگدانه در این محصول بالاترین قدرت رنگدهی (تینت) را به وجود آورده است. مهمترين علت آن ، افزايش مصرف انواع مرکب هاي رنگي ، پلاستيک هاي رنگي و رنگ هاي نقاشي بوده است .

از همین رو اکثر متخصصان و کسانی که با این مواد سروکار دارند، توصیه می کنند برای داشتن یک ترکیب مناسب و باکیفیت، استفاده از یک گرم رنگ خمیری در ازای ۱۰۰ گرم رزین کافی خواهد بود. رنگدانه های خوراکی طبیعی به تنهایی رنگ مناسبی را ایجاد نمیکنند و تنها حنا و پوسته گردو هستند که برای رنگ کردن مو مناسب به نظر میرسند. در مقابل برای رنگهای طبیعی خوراکی آزمایشاتی با وقت کمتری مورد نیاز است و افزایش تقاضا برای افزودنیهای رنگی به همراه افزایش آگاهی برای حفظ سلامتی، تولید کنندگان صنایع غذایی را به سمت استفاده از رنگهای طبیعی سوق داده است. لکههای وابسته به سن: باور عموم این است که وجود بیماریهای کبدی باعث ایجاد این لکهها در افراد پیر یا میانسال میشود اما این طور نیست. همانطور که میدانید برخی از رنگها در غلظت زیادی به فروش میرسند که نیاز است آنها را با بعضی از مواد شیمیایی ترکیب کرده تا به غلظت مناسب رسیده و بتوان از آن استفاده نمود به این مواد شیمیایی خمیر و پیگمنت گفته میشود.

گرچه بعضی سرطانهای پوستی ابتدا با لکه خود را نشان میدهند، ولی اینها به مرور برجسته میشوند و تغییر شکل میدهند، در حالی که لکه ایجاد شده شکل غیرعادی ندارد. در واقع شکل و فرم ظاهری فولیکول مو هم که تحت تاثیر ژن و وراثت است، در نوع مو کاملا تاثیر مستقیم دارد. البته این روش درمانی کاملا تهاجمی است و برخی عوارض جانبی به دنبال دارد و همچنین دارای دوره ریکاوری طولانی است. اگر رنگدانه های فلزی کاملا روی سطح فیلم رنگ قرار گیرند و لایه ای از رنگدانه ها را روی سطح فیلم بسازند، به آنها (leafing) گفته میشود. اگر در خانه موهای خود را رنگ می کنید تارهای سفید به دلیل نداشتن پیگمنت، اصلا رنگ نمی گیرند. استرس، مشکلات محبتی هستند و همچنین افرادی که اعتماد به نفس ندارند، یا زندگی آن ها کیفیت پایینی دارد، به وجود می آیند، اگر میخواهید این رنگدانه ها را با استفاده از لیزر از بین ببرید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

این پیگمانها دارای اهمیت خاصی بودند، زیرا علاوه بر موارد استعمال پیگمانهای معدنی ( لاکها، رنگهای روغنی، صنعت چاپ و … ) در رنگرزی الیاف و منسوجات هم بکار میرفتند. این محصول در واقع از دو جز رزین و هاردنر تشکیل شده که در ترکیب و واکنش با یکدیگر محصول نهایی را ایجاد می کنند. در حالی که بسیاری از مواد دارای این ویژگی هستند، پیگمنت های که عملا کاربردی هستند در دمای معمولی پایدار بوده و دارای قدرت رنگرزی بالایی هستند، بنابراین زمانی که با یک ماده دیگر ترکیب می شوند برای اینکه رنگ آن ها دیده شود، تنها به مقدار کمی از آن ها نیاز است. یک پودر آبی، نامحلول در آب و بسیاری از حلالها است. رنگدانه های آلی از زنجیرها و حلقه های کربنی تشکیل شده اند، در حالیکه اکسیدهای فلزی و ترکیبات طبیعی مهمترین انواع رنگدانه های معدنی می باشند. در رنگ های ساختمانی نقره ای یا فلزی و رنگ های صنعتی و همچنین پوشش ها قوطی این مواد جزء اصلی ترین ترکیبات سازنده می باشند.

متناسب با ویژگی های آن ها کاربردهای آن ها نیز متفاوت است. همچنین تنوع رنگدانه های غیرپوششی (ترنسپرنت) تا پوششی باعث شده است تا دست فرمول نویس، در انتخاب رنگدانه با خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بصری گوناگون، باز باشد.- از آنجا که مورد مصرف پوشرنگ ها و کامپوزیت های ساخته شده با خمیر پیگمنت های مولتی سیلون در محیط های خارجی و در مواجهه با تابش های نور خوشید و شرایط خاص جوی است، از رنگدانه های با مقاومت نوری و جوی بالا در تولید این محصول بهره گرفته است.

لک ­های شیرقهوه ای هم نوعی لکه رنگدانه ­ای مسطح و به رنگ قهوه­ ای روشن هستند که مثل ماه ­گرفتگی همیشه بر روی ماندگار بوده و رفع نمی­ شوند. این خمیر رنگها بر اساس سفارش تولید و عرضه می شوند. کاربرد این مواد گسترده تر از موارد معرفی شده در بالا است. اگر فقط از رنگ اصلی استفاده شود، پوشش دهی رنگ روی موهای سفید خیلی ضعیف است. کاربرد اصلی خمیرهای پیگمنتهای آلومینیوم در پوششهای متالیک و پوششهای ضد خوردگی است.