بهترین گل های آپارتمانی چیست؟

عموماً شبیه به گونه های انگور جنس Vitis است که اغلب در مناطق مانند حاشیه ی جاده ها و مزارع قدیمی که نور خورشید در آن فراوان است یافت می شود. بهدقت به برگهای آن نگاه کنید. نام گیاه خریداریشده را از فروشنده پرسیده و یادداشت کنید. مدت خوگرفتن، بستگی به نوع گیاه دارد برخی زودتر و برخی دیرتر با شرایط محیطزیست خود خو میگیرند، منوط به اینکه در مورد محل استقرار آن تصمیم قاطع گرفته باشید و حتیالامکان از تغییر مکان آن خودداری نمایید. ارکیده به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار به مدت 3 الی 4 ماه گلدهی خود را ادامه می دهد و در تابستان استراحت می کند. اولین چیزی که هنگام انتخاب یک گیاه آپارتمانی باید در نظر بگیرید این است که می خواهید آن را در کجا بگذارید.

گیاهان زینتی رنگی

توجه داشته باشید افراط در آبیاری علت مرگ بیشتر گیاهان آپارتمانی است. با تمام این احوال ممکن است شما در بازدید اولیه هنگام خرید گیاه غفلت کرده باشید ولو اینکه گیاه به ظاهر سالم مینماید ولی بایستی یکی دو هفته آن را از سایر گیاهان دور نگاهدارید تا مطمئن شوید حشره زدگی نداشته باشد. الف – کاشتن بذر : زيادکردن اين گياه بوسيله کاشتن بذر رسيده آن ميسر است . در صورت ضرورت بهتر است تغییر مکان گیاه را در شب و در تاریکی مطلق انجام دهید. درنتیجه چه در تابستان و چه در زمستان، در اثر تغییر ناگهانی درجهی حرارت محیطزیست، هنگام حمل، گیاه شوکه میشود. در این مدت قرنطینه ممکن است به علت تغییر مکان، بعضی از برگهای تحتانی آن زرد و پژمرده گردند.

در این مقاله دربارهی هر یک از عوامل فوق با بیانی ساده و تصاویر کاملاً گویا توضیحات کاملی ارائه گردیده است. راهحل ساده است بدینصورت که هنگام خرید گیاه از فروشنده بخواهید گیاه را طبق شکل کاملاً فقط با کاغذ بپوشاند تا هوای آزاد، چه سرد و چه گرم، نتواند روی آن تأثیر بگذارد. قدرت درمانی و تصفیه کنندگی بالای هوای محیط توسط این گیاه علاوه بر زیبایی آن محبوبیت آن را بیشتر کرده است. این نخل زیبا می تواند با جای گرفتن در یک گوشه از پذیرایی زیبایی و جلوه دکوراسیون شما را چندین برابر کند. در هنگام تعویض گلدان از فروشنده بخواهید سوراخ تحتانی آن را نسبت حجم گلدان، ایجاد نماید و دقت کنید که یک قطعه سفال شکستهی محدب یا یک قلوهسنگ روی سوراخ آن قرار داده و مقداری شن درشت یا پوکهی صنعتی در کف گلدان بریزد که گلدان (آب درروی) خوبی داشته باشد. گیاهی زیباست که امروزه در بیشتر منازل می توان آن را مشاهده کرد.

شما می توانید این گل زیبا را به شکلی چند شاخه و پر در گلدان های شیشه ای کاشته و از تماشای جلوه زیبای آن لذت ببرید. اغلب فروش آن به صورت تک شاخه می باشد. بذر نخل فونیکس یا نخل ققنوس فینیکس معمولا دیر جوانه می زند و ممکن است جوانه زنی این بذر 2 تا 3 ماه طول بکشد. زیرا حتی تا یک ماه نیز می تواند بی آبی را تحمل کند. بعضی از مواردی که باروری محصولات به وسیله غنیسازی دیاکسید کربن افزایش داده میشود عبارتند از: گلدهی قبل از موعد، بازده میوه دهی بالاتر، کاهش جوانههای ناقص در گلها، بهبود استحکام ساقه گیاه و اندازه گل؛ بنابراین پرورش دهندگان گل و گیاه باید دیاکسید کربن را به عنوان یک ماده مغذی در نظر بگیرند. توليد به شيوه سنتي و استفاده از گلخانه هاي قديمي عدم توجه به زمان برداشت گل و نحوه صحيح برداشت ، محاسبه برق و گاز مصرفي با تعرفه هاي صنعتي يا تجاري با توجه به هدفمند شدن يارانه هاي سوخت در بخش كشاورزي (گازوئيل ، برق و گاز مصرفي) براي واحدهاي گلخانه اي ، ضايعات بالاي گل و گياه بدليل مشكلات پس از برداشت و عدم نگهداري صحيح محصولات از جمله مشكلات حوزه توليد مي باشد.

گیاهان زینتی جدید

به سوراخهای زیر آنکه عمل زهکشی را انجام میدهند دقت نمایید چنانچه ریشهها از سطح خاک دیده میشوند و یا اینکه از سوراخ تحتانی بیرون آمدهاند مسلم بدانید که گلدان ظرفیت رشد گیاه را در آینده نداشته و در تعویض به موقع گلدان آن سهلانگاری شده است و چنانچه به گلدان بزرگتری منتقل گردد برای مدتی گیاه آفت نموده و چهبسا در محیط آپارتمان نتواند به حیات خود ادامه دهد. آزادی، سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در ایران را بیش از ۱۰ هزار هکتار عنوان کرد که حدود هفت هزار و ۸۰۰ هکتار به صورت فضای باز و دو هزار و ۷۰۰ هکتار به صورت گلخانه است. همچنین برای رشد در مناطق سایه دار زیر درختچه ها مفید است. همچنین به سگساران در چندین جا از شاهنامه فردوسی اشاره شده است. آزالیا از خانواده گیاه خرزهره است و با انواعی از این گیاه که در خارج از منزل رشد می کند متفاوت است.

گیاهان زینتی رونده

حال برای اینکه از شوکه و پژمرده شدن گیاه در آپارتمان جلوگیری نمایید تا گیاه بتواند با محیط جدید و دمای آن خو بگیرد، بایستی ابتدا هوای اطراف آن را تا حدودی مشابه محیط بومی و یا محل تکثیر آن نمایید؛ یعنی روزانه دو بار در گرمترین ساعات روز روی برگهای آن آب نیمه گرم اسپری کنید. آبیاری گیاه باید به آرامی انجام گیرد تا ساقه ی پایینی آن خیس نشود. این گیاه عمدتا به صورت شاخه ای فروخته می شود.

گیاهانی نظیر عبایی برگ بیدی، حسنیوسف، فیلودندرون اسکاندنس، سانسیوریاء پتوس، یوکا و … گیاهانی که از مجاورت آلیوم بهره مند می شوند شامل گوجه فرنگی ، فلفل ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و هویج هستند و این گیاهان همچنین ، شته ها را از بوته های گل رز دور نگه می دارند . داشتن یک بونسای زیبا در منزل می تواند به مثابه آوردن یک جنگل کوچک و زیبا به فضای داخلی منازل باشد. اگر شما در امر نگهداری این نوع گیاهان مبتدی هستید، یا اگر شما گیاهان آپارتمانی را صرفاً بهمنظور زیباسازی دکوراسیون منزلتان نگهداری میکنید و نه بهعنوان یک سرگرمی، میبایست از خرید گیاهان گرانقیمت و حساس خودداری نمایید و از انواع گیاهان سهل المراقبت، اصطلاحاً (نسبتاً بیعار) که نگهداریشان زحمت زیادی در برندارد انتخاب کنید زیرا این گروه در برابر نگهداری ناشیانه و مراقبتهای نهچندان دقیق پایدار بوده و به گرمای زیاد منزل در زمستان احتیاج ندارند و همینطور محیط خشک آپارتمانی روی آنها تأثیر چندانی نخواهد داشت.

چارت ارشد گیاهان زینتی

اگر در محیط منزل اقدام به کاشت قلمه میکنید حتماً برای تأمین رطوبت گلدان را کاور کنید به نحوی که نایلون با برگهای گل تماس نداشته باشد. رطوبت محیط خانه برایش مناسب است. عزیزانم: بدون داشتن اطلاعات کافی از نگهداری و پرورش گیاهان کاری عبث و بیهوده است زیرا گیاه یک شیئی یا کالا نیست، گیاه یک جاندار محسوب میگردد. شاید برای کسانی که دغدغه مالی ندارند، پیدا کردن گل زیبا و خاص که در شان آنها باشد بتواند در حد یک دغدغه مطرح شود. آیا برگها سالم هستند و رنگ اصلی خود را از دست ندادهاند و کمبودی در سطح برگها مشاهده نمیشود و لبهی برگها به داخل جمع نشده و حاشیهی آنها قهوهای نشده است و یا در سطح آنها سوراخهایی مشاهده نمیشود. البته گیاهانی نظیر کاکتوسها که گلدار بوده و برای شرایط آپارتمان مناسب هستند میتوانند با مراقبتهای لازم به گل دادن خود ادامه دهند.

۶۰ درصد از تولید گوشت در استان کرمانشاه از دام سبک (گوسفند و بز) و بقیهٔ آن از دام سنگین (گاو اصیل، دو رگه و گیاهان زینتی رونده بومی) استحصال میشود. شما با داشتن این گیاه شرقی در خانه جلوه ای از یک باغ به سبک ژاپنی را به نمایش خواهید گذاشت. سیکاسین یک ماده شیمیایی بسیار سمی است که مصرف آن در انسان و حیوان موجب بروز مشکلات کبدی میشود. حال چنانچه بیشتر از دو یا سه برگ گرفتار زردی شوند نشانهی این است که در آبیاری افراط نموده یا گلدان را در محل تاریکی قرار دادهاید بنابراین فواصل آبیاری را بیشتر کرده و آن را به منبع نور نزدیکتر کنید. پورسلینبری خاکهای مرطوب، متخلخل و غنی را ترجیح می دهد و می تواند در طیف گسترده ای از دسترسی به نور رشد کند اما در سایه اندک بهترین رشد را داشته و قابلیت سازگاری در شرایط آب و هوایی مختلف را دارد .

گياهان زينتي گل و گیاه تاک حاصل از این گیاه می تواند به طول بیش از 75 سانتی متر رشد کند و طیف گسترده ای از شرایط محیطی مانند سایه یا خورشید مستقیم، خاک های فقیر یا غنی، شرایط خشک یا مرطوب را تحمل کند. اگر به فکر خرید یک گیاه مطابق با رنگ دکوراسیون خانه خود هستید؛ پس باید به دنبال گیاه کروتون بگردید. در صورت اقدام ناشیانه، بدانید که یک یا چند جاندار را عمداً کشته و از بین بردهاید و هم پول خود را دور ریختهاید و هم از نگهداری گیاهان سرخورده و منصرف شدهاید. این گیاه بیشتر به عنوان یک تاک زینتی کشت می شود و در امتداد نرده ها ، دیوارها و لاله ها رشد می کند. نخل کنتیا یکی از گران قیمت ترین نخل های زینتی مناسب برای نگهداری در آپاتمان ها می باشد. با نام انگور وحشی، گیاهی زینتی از خانواده انگور بوده که بومی چین، کره، ژاپن و روسیه است.

جزوه بیماریهای گیاهان زینتی

انواع ارکیده در زمره زیباترین گل های آپارتمانی جای می گیرند. رنگ آبی غیرمعمول انواع توت ها ناشی از پدیده کپی کومانتاسیون آنتوسیانیدینها-فلاونولز است. گلهای این گیاه نماد خونگرمی و مهمان نوازی است و به عقیده برخی موجب خوش شانسی میشود. بامبو یک گیاه آپارتمانی لوکس و زیباست. این گل های زیبا که ممکن است در برخی گونه ها، قیمت هر شاخه از آنها دارای قیمتی بالاتر از یک میلیون تومان باشد می توانند انتخابی خاص و لاکچری برای تزیین و زیباسازی فضای منازل باشند.

گیاهان زینتی ضد پشه

قیمت این گیاه نیز متناسب با تعداد شاخه ها و سایز گیاه بالاتر می رود. این گیاه برای اولین بار در سال 1870 به عنوان یک گیاه زینتی و محوطه سازی به ایالات متحده معرفی شده است. برای دیدن جاذبههای محلات نیز یک تا یک و نیم روز فرصت لازم است. آرالیا گیاهی نور دوست است اما می تواند در شرایط نیم سایه نیز بخوبی رشد کند. پیازچه : مگس ها ، سوسک ها و شته ها را دفع می کند .

علی رغم ارزش و اهمیت زیادی که گیاهان اهلی شده بومی دارند و به علت کافی نبودن گیاهان بوته ای بومی بهره برداری از آنها به عنوان گیاهان زینتی محدود است . ذکر این نکته ضروری است که گیاهان آپارتمانی در گلخانههایی با دمای بالا همانند محیط بومی خود با نور غیرمستقیم موردنیاز، رطوبت کافی، کود شیمیایی کافی و درجهی حرارت مناسب تکثیر و پرورش مییابند و سپس در گلفروشیها در معرض فروش گذاشته میشوند. بهتر است صبر کنید این کار بهطور طبیعی و بهتدریج توسط خود گیاه انجام گیرد چون گیاه قبل از دفع برگها، منفذی را که از جدا شدن دم برگ از ساقه پدید میآورد میبندد و هیچگونه خراشی باقی نمیماند تا موردحملهی میکربهای عفونتزا قرار گیرند. بهتدریج از میزان نور، رطوبت و دمای آن کم کنید و از دادن کود شیمیایی تا چهار ماه خودداری نمایید.

همانگونه که از نام این گیاهان پیداست، منبع تغذیه آنها حشرات و خزندگان ریز هستند و این ویژگی باعث می شوند این گیاهان علاوه بر اینکه به لحاظ جنبه زیبایی مورد توجه باشند به دلیل حذف حشرات موذی موجود در داخل منازل نیز مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه مقاله این گل های زیبا و لوکس را همراه تصاویر آنها بیان می کنیم. نام علمی ترون Ligustrum vulgare وازجنس برگ نو یا ligustrum واز خانواده زیتون ها میباشد.گیاهی همیشه سبز-خزان پذیر است یعنی از دست دادن برگهای این گیاه بستگی به شرایط محیط دارد.در مکانهای سرد برگهایش را از دست می دهد امادر مکان های گرمتر گیاهی همیشه سبز است.رشد نسبتاسریعی دارد وحدود سه متر ارتفاع می یابددر بهار وتابستان گلهایی سفید رنگ بابویی نه چندان خوشایند دارد. بسیاری از گیاهان آپارتمانی دارای برگهای رنگارنگ هستند؛ یعنی اینکه برگها دارای لکههای سفید و زرد و یا قرمز هستند و نمونههای معروف از این نوع عبارتاند از سانسویریای ابلق بلند و پاکوتاه، پپرومیا، دراسینا و انواع گیاهان آپارتمانی دارای برگهای رنگی نیز مانند نوعی هدرا، فیکوس بنجامین ابلق برگ بیدیها در مقایسه با گیاهان همخانوادهی خود که فقط دارای برگ سبز هستند به نور و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

گیاه بامبو را گذشته از زیبایی ظاهری و جنبه لوکس بودنش در انواع دکوراسیون، مطابق با نظریه فنگ شویی نمادی از خوش شانسی و ثروت می دانند. گیاه یشم جز گیاهان ثروت در فنگ شویی است که دو برابر سایر گیاهان باعث جذب ثروت میشود و جز از خانواده ساکولنت ها میباشد که برگ های بیضی شکل گوشتی دارد و دوبرابر بودن جذب این گیاه میتواند بدلیل شکل ظاهری برگ ها نیز باشد که شبیه به سکه است . این گیاه با نام انگلیسی money plant نمادی از شانس و ثروت است. انگورها دارای قهوه ای یا قهوهای مایل به زرد است ، اما درون ساقه این گیاه سفید است. پس انتخاب گیاه مناسب برای آن محل، از اصول اولیهی نگهداری و پرورش گل و گیاه در درون خانهها به شمار میآید؛ بنابراین حوصله به خرج دهید و سعی کنید که نوع گیاهی که خرید میکنید با محل نگاهداری آن تناسب داشته باشد و عواملی مانند نور، سایه، دما و حتی میزان تحمل گیاه را در صورت غفلت احتمالی و کوتاهمدت در تیمار آن را در نظر داشته باشید.